۱۳۹۱ خرداد ۳۱, چهارشنبه

تظاهرات زنان ترکیه در اعتراض به قانون جدید سقط جنین

تظاهرات زنان ترکیه در اعتراض به قانون جدید سقط جنین


«سکوت نکن، فریاد بزن: سقط جنین حق ماست! بدن ما از آن ماست! ممنوعیت سقط جنین دعوت به قتل زنان است...» این ها بخشی از شعارهای چند هزار زن معترض ترک به سخنان نخست وزیر کشورشان «رجب طیب اردوغان» است. روز یکشنبه تعداد زیادی از زنان و مردان ترکیه در شهرهای مختلف در اعتراض به سخنرانی نخست وزیر کشورشان که خواهان لغو حق کنترل زنان بر بدن خود شده بود تجمع های مسالمت آمیز و راهپیمایی های مختلفی برگزار کردند.
اردوغان نخست وزیر ترکیه طی سخنان بی سابقه ای سقط جنین و سزارین را قتل دانسته و خبر از ارائه ی لایحه ای داد که طی آن، زمان سقط جنین از 10 هفته به 4 هفته کاهش خواهد یافت. با انتشار این خبر، زنان و مردان مدافع حقوق برابر و مدافعان حق کنترل زنان بر بدن خود، در شهرهای استانبول، آنکارا، ازمیر و...به خیابان ریختند و به این سخنان، معترض شدند.
افزون بر انجام راهپیمایی و تجمع های مسالمت آمیز خیابانی، طرح این لایحه از طرف حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) موجی از نارضایتی را نه فقط در بین فعالین حقوق زنان بلکه در مطبوعات و احزاب منتقد دولت نیز برانگیخته است.

لازم به یادآوری است که قانون حق زنان برای استفاده از سقط جنین، از سال 1983 در کشور ترکیه اجرا می شود. مطابق این قانون، زنان می توانند تا 10 هفته گی بارداری، به طور رسمی به پزشک مراجعه و سقط جنین کنند.
در تظاهرات باشکوهی که روز یکشنبه برگزار شد بیش از 3 هزار نفر در میدان کاریکوی و مقابل دفتر نخست وزیری، حضور داشتند و با حمل پلاکاردهای گوناگون، مخالفت صریح خود را با این طرح، اعلام کردند. در این تجمع بزرگ و صلح آمیز شعارهای متنوعی روی پلاکاردهایی که حمل می شد، توجه عموم را به خود جلب می کرد که می توان به موارد زیر اشاره کرد :
به بدن ما دست درازی نکن / کنترل بر بدن مان،حق ماست / بدن ما مال کاپیتالیزم نیست / سقط جنین حق ماست / بدن ما ازآن ماست / سکوت نکن فریاد بزن سقط جنین حق ماست / AKP دست از بدن ما بردار/ کار، بدن و هویت ما از آن ماست / AKP قاتل زنان و کارگران و کودکان است / ممنوعیت سقط جنین یعنی کشتن زنان / آزاد زایمان کرده ام و آزاد زندگی خواهم کرد / نخست وزیر دشمن زنان نمی خواهیم / اجازه نمی دهیم حق ما برای سقط جنین، حق بر بدن، حق کار و حق برای تمایلات جنسی مان محدود شود / سقط جنین حق است اما کشتار "اولودره" قتل است (اشاره به قتل 34 نفر در روستای کرد نشین اولودره در سال 2011) و ....

بسیاری از گروهها و احزاب ، مردم را به شرکت در تظاهرات علیه سخنان نخست وزیر و لایحه دولت فراخوانده بودند که می توان گروه های زیر را نام برد:
کمسیون زنان استانبول، جمعی از زنان دانشجو، گروه مهندسین زن، جمعیت زنان فمینیست استانبول،حزب سبز، کانون زنان جوان، جمعیت زنان سوسیالیست، جبهه کارگر، زنان کارگر انقلابی،انجمن همبستگی زنان مترقی، زنان آنارشیست، زنان راه نوین، کنفدراسیون سندیکاهای عمومی کارگران، زنان سوسیال دموکرات و....
تعدادی از نمایندگاه زن مجلس ترکیه و زنان عضو گروه های فوق در این تظاهرات حضور داشتند و به سخنرانی پرداختند از جمله «سویل توران» سخنگوی حزب سبزها ضمن سخنانی گفت : قانون ممنوعیت سقط جنین زنان را هر چه بیشتر به سوی کالا شدن سوق می دهد و این غصب حقوق زنان است و به معنای تعیین وضعیت اجتماعی زنان از سوی دولت است! وی دولت را به جای مداخله در زندگی و حقوق زنان (آن هم در مجلسی که اکثریت آن را مردان تشکیل می دهند)، مسئولان را به ترتیباتی برای رسیدن به برابری جنسیتی در اجتماع فرا خواند! توران در پایان سخنرانی اش نخست وزیر را خطاب قرار داد و گفت: این بدن ازآن ماست و قرار آن نیز با ما خواهد بود.

از نکات جالب در این تظاهرات اعتراضی این بود که زنان شرکت کننده در آن علاوه بر سر دادن شعارهایی در نقد برنامه های دولت و سیاست های زن ستیزانه آن، به همراهی با ارکستر موسیقی و پایکوبی و رقص نیز پرداختند که با حضور چند تن از خوانندگان زن ترکیه نیز همراهی می شد.
شنبه, ژوئن 9, 2012 - 22:25
اکرم خیرخواه

عکس ها: آق گون ایلهان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر