۱۳۹۱ دی ۲۶, سه‌شنبه

نمایش فیلم "آب"



نمایش فیلم "آب"

18 ژانویه 2013 ـ ساعت 18ـ پیانوفابریک بروکسل


دوستان و رفقا، شما را دعوت می‌کنیم تا روز 18 ژانویه ساعت 18 در مجتمع پیانوفابریک، به بررسی موضوع "تجاوز به زنان" بپردازیم. در روزهایی که بحث تجاوز گروهی به زن جوانی در هند موضوعی برای مبارزه‌ی زنان در هند و جنبش بین‌المللی زنان شده و توجه همه‌ی رسانه‌ها را به خود جلب کرده است، ما نیز به سهم خودمان قصد داریم  برای عمق بخشیدن به این بحث که در مرکز آن روابط مردسالارانه قرار گرفته است و بررسی ساختار و چگونگی بروز آن در شرایط کشوری مثل ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی گامی برداریم و با نمایش فیلمِ "آب" (Water) شما را به تماشای آن و بحث و گفتگو در مورد فیلم و موضوع تجاوز دعوت می­کنیم.
 فیلم "آب" به کارگردانیِ Deepa Mehta یکی از سه­گانه­های معروفِ "آب – خاک – آتش" است و روایتِ تاریکی از زنان بیوه­ی روستاییِ هند در سال­های دهه­ی 1940 است که تا امروز به قوت خود باقی مانده است. این فیلم، موضوعات بحث برانگیز مانند زن ستیزی و طرد اجتماعی را در بر می­گیرد. داستانِ فیلم در سال 1938 و هندِ تحتِ استعمار بریتانیا سِیر می­کند، در سال­هایی که زنان بیوه در فرودستیِ کاملِ اجتماعی زندگی می­کردند، اجازه­ی ازدواجِ مجدد نداشتند و باید تا آخر عمر به عبادتِ خدا و در فقر و تن­فروشی برای بقا بسر می­بردند. ماجرای فیلم، حولِ زندگیِ Chuyia دختر هفت ساله­ای که شوهر خود را از دست داده می­گردد. او تاکنون رابطه­ی جنسی نداشته و هنوز با عروسک­هایش بازی می­کند، وقتی شوهرش می­میرد او را مطابق سنّت با ساریِ سفید تحویل یک مرکز نگه­داریِ بیوه­ها می­دهند. او با زنان بسیاری که با فقر و فلاکت و ... در آن­جا روزگار می­گذرانند آشنا شده و با جوان­ترین و زیباترینِ آن­ها دوست می­شود. تا این زمان، Chuyia گمان می­کرد که اقامتِ او در این مرکز موقتی است و مادرش بزودی برای بردنِ او خواهد آمد. در اثر یک سری اتفاقات Chuyia می­فهمد که این مکان، محل اقامت او تا آخر عمر خواهد بود و تمام زنان این مرکز توسط زنِ پیر و مسئولِ آن­جا برای دادنِ سرویس جنسی به مشتریان محلی فروخته می­شوند تا با این شرط امکانِ استفاده از غذا و جای خواب در این مرکز را دارند! از این­جا به بعد شاهد صحنه­هایی از واقعیت­های خشن زندگیِ این زنان و Chuyia خردسال هستیم و ماجراهای در پیِ آن را خواهیم دید. فیلم با برجسته کردنِ سنت و مذهب در جامعه­ی هند و امکاناتی که از یک سو به مردان و طبقات مرفه می­دهد و از دیگر سو زنان و طبقات محروم را به قهقهرا می­کشاند؛ به خوبی توانسته جایگاه فرودستی زنان را ترسیم کند. در طولِ فیلم با کشمکش سنت و مذهب و حفاظت قانون از آن­ها در به بردگی کشاندنِ زنان روبه­رو هستیم و سکسیم عریان را در پس روابط پوسیده و عقب­مانده­ی اجتماعی خواهیم دید... این فیلم به زبان اصلی و با زیرنویس فارسی و فرانسه پخش می‌گردد.
همچنین کمیته­ی ما در این فرصت پیشاپیش شما را در جریان برنامه‌های آتیِ خود قرار می‌دهد:
سومین جمعه­ی ماه فوریه (22/02/2013) ساعت 18 برنامه­ای "پیرامونِ انقلاب 57"
سومین جمعه ­ی ماه مارس (15/03/2013) ساعت 18 برنامه­ ی ویژه­ ی "روز جهانیِ زن"
که در تلاش هستیم جزئیاتِ این برنامه­ ها، سخن­رانان و ... را به زودی در اختیار شما قرار دهیم. این برنامه­ ها به روالِ همیشه­ در پیانوفابریک برگزار خواهد شد.

  
زمان: جمعه 18 ژانویه، ساعت 18
مکان: سالن کازابلانکا (۲) در پیانوفابریک – خیابان فورت شماره ی ۳۵ – سنت ژیل
PianoFabriek) Casablanca II) Rue du Fort 35, 1060 Saint-Gilles
نزدیکترین ایستگاه مترو: ترام‌های شماره ۳ و ۴ و ۵۱ ایستگاه  Parvis de Saint-Gilles


کمیته‌ی دفاع از مبارزات مردم ایران - بلژیک
شورای دانش‌جویان و جوانان چپ ایران ـ کمیته بلژیک
۰۴۸۶۴۸۴۳۶۵


توجه: از ماه اکتبر، کمیته­ ی دفاع از مبارزات مردم ایران – بلژیک و شورای دانش­جویان و جوانان چپ؛ در سومین جمعه­ ی هر ماه، ساعت 18 در سالن شماره­ی (۲) کازابلانکای پیانوفابریک جمع ­نشینی خواهد داشت و تلاش می­شود که با هم­کاریِ شما عزیزان، برنامه­های متناوبی اجرا شود. از علاقه­مندان خواستاریم برای ارائه­ ی پیشنهادات، مباحث سیاسی، اجرای برنامه­ های فرهنگی - هنری با رفقای کمیته تماس حاصل کنند.  شما می توانید برای سوال یا دریافت اطلاعات بیشتر با تلفن تماس: ۰۴۸۶۴۸۴۳۶۵ با ما در تماس باشید؛ و دوستانی که برای شرکت در این برنامه نیاز به «پرستار بچه» دارند می‌توانند پیش‌تر از طریق تلفن ما را در جریان قرار دهند تا هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم. به امید دیدارتان 

کمیته جوانان بلژیک
Youth Committee of Belgium


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر