۱۳۹۱ دی ۲۶, سه‌شنبه

گزارشی از بند زندانیان سیاسی گوهر دشت



گزارشی از بند زندانیان سیاسی گوهر دشت

در رابطه با عدم توجه و رسیدگی به بیماری دیسک کمر زانیار مرادی که تحت شکنجه های بازجوها ایجاد شده است تعدادی از زندانیان اعتراض کردند و در خواست رسیدگی فوری داشتند ، در همین حال این زندانیان اعلام کردند احتمال خطر اجرای فوری حکم اعدام زانیار و لقمان مرادی زیاد شده است بنابراین از تمامی آزادیخواهان و انقلابیون خواستند با اعتراضات هرچه گسترده تر از اجرای حکم های فوق جلو گیری نمایند .
همچنین زندانیان سیاسی گوهر دشت روز 15 دی مراسمی به مناسبت بزرگ داشت سالگرد اعدام علی صارمی برگزار کردند، در مراسم فوق سرود های انقلابی خوانده شد و سخنرانی های نیز صورت گرفت .
در ادمه گزارش فوق از زندان گوهر دشت آمده است :
زندان جهنمی رجایی شهر تبعیدگاه با اعمال شاقه برای زندانیان سیاسی  از سراسر ایران است.
باید جمهور ی اسلامی را رکورد دار شکنجه ، جرم و جنایت و خیانت  در دنیا بدانیم که بارها به همین سبب از جهانیان و نهادهای حقوق بشری مدال مقام اولی را نسیب خود کرده است. اگر زندانها را محل این هنرنمایی بی همتای فاشیستی حاکم از طریق  شکنجه و اعدام بدانیم . زندان رجایی شهر با آمار حدود 200 زندانی سیاسی حبس سینگین  اعدامی و ابدی تبعیدی از زندانهای سراسر ایران مانند اوین ، اهواز ، تبریز ، ارومیه ، کردستان و... یکی از مخوف ترین دستگاههای رژیم می باشد در این جا از کوچکترین حقوق تعریف شده خود رژیم  که   باید در زندانها رعایت شوند، مانند فضای مفید زندگی که باید 15 متر برای هر نفر باشد  ، تغذیه ، بهداشت و درمان و دیگر موارد مانند تلفن ، ملاقات حضوری ، مرخصی ، کار در بیرون از زندان ، عفوهای موردی و عمومی ، آزادی مشروط و دیگر موارد خبری نیست . اگر زندانیان در دیگر زندانها به طور موقت و دم بریده از باشگاه ورزشی ، کتابخانه و کلاس های فنی و حرفه ای برخوردارند اینجا خبری از این مسائل نیست سلولهای انفرادی تک نفره را محل زندگی 2 تا 5 نفر قرار داده اند .
مخصوصا" با آوردن 15 از زندانهای دیگر آمار 60 نفری تا 75 نفری در سالن 12 بند سیاسی افزوده شده است . در اثر چنین افزایشی تعدادی از دوستان مانند افشین اسانلو و... به اجبار در کنار درب ورودی دست شوی  جای گرفته اند و مجبورند سر و صدا زیاد به دلیل  ورود  و خروج بیشمار افراد و بوی تعفن دائمی را تحمل نمایند.
جیره ی غذایی مفید مانند قیمه، قورمه، آبگوشت و ... از رژیم غذایی حذف شده اند زندانیان برای جبران مواد حذف شده و کمبود های قبلی باید همه چیز را خودشان بخرند در نتیجه فروشگاه زندان با نقشه و برنامه ریزی دقیق به تجارت خانه و محل کسب سود کلان برای جمهوری اسلامی و عوامل ذی ربط آن تبدیل شده است. با توجه به اخبار دریافتی از بیرون زندان که مایحتاج اولیه مردم چندین برابر شده است همان قیمت های روز بیرون در داخل زندان باز هم دچار افزایش یک و نیم تا سه برابر شده اند. اولا" که بدترین و بنجول ترین انجاس را وارد زندان می کنند که به جرائت می توان گفت در بیرون آنها را دور می ریزند مثلا" بدترین موز در زندان کیلوی 6500  تا 7000 تومان فروخته می شود پیاز ی که در بیرون 550 تومان می باشد در زندان 1500 ، انار 1500 تومانی در زندان 4500 و ... فروخته می شوند. در ضمن از زندانیان طی دو هفته گذشته بابت هر کیلو برنج مرغوب 6000 تومان گرفته بودند ولی وقتی برنج را آوردند معلوم شد که نیم دانه یعنی برنج آشی است بنا براین زندانیان برنج را نگرفتند اما هنوز پول آنها را پس نمی دهند.  قیمت دیگر موارد مورد نیاز نیز به همین منوال است.
در بهداری غیر از قرص های سرماخوردگی و آمپی سیلین ها داروی دیگری وجود ندارد بلکه دارو های دیگر مورد نیاز زندانیان را باید خانواده ها از بیرون خریداری کرده و تحویل زندان بدهند که همیشه چندین روز یا هفته ها دیر تر از طرف مسئولین زندان به افراد داده می شوند که باعث بیشتر شدن بیماری و یا اثرات مخرب آن علیه زندانی می گردد. از این بابت نیز سود بسیاری مسئولین از محل بودجه زندان که باید هزینه زندانیان شود به جیب می زنند. تمامی امکاناتی که باید زندان در اختیار زندانی به عنوان حق اجتناب ناپذیر بگذارد زندانی را مجبور می کنند خودش با قیمت های آزاد سر سام آور هزینه کند از جمله وزیت چشم پزشکی 10000 تومان ، دندان پزشکی 12000 تومان ، عینک 30 الی 40 هزار تومانی به قیمت 70 تا 100 هزار توان حساب می شود. هزینه دندانپزشکی سر به آسمان می زند و بین یک الی یک و نیم میلیون تومان است .
همچنین رژیم از طریق بهداری زندان با هدایت اداره اطلاعات با برنامه و نقشه مند تلاش می کند با پخش قرص های مانند ترامادون و ... به صورت رایگان و تبلیغ جهت راحت خوابیدن زندانیان بخصوص جوانان را معتاد می کند.همچنین اداره اطلاعات در هماهنگی کامل با مسئولین زندان به صورت پخش گسترده شیشه از طریق عوامل خود اقدام به گرفتار کردن جوانان و سپس استفاده به عنوان عامل خود در همه موارد استفاده به کار می گیرند. با کمال تاسف در مورد 5 نفر در این بند موفق شده اند ، اداره اطلاعات علاوه بر موراد فوق از طریق اجیر کردن برخی از زندانیان که نا آگاهانه خود را فروخته اند یا شکسته اندو هر روز تحت تهدید و ارعاب هستند آنها اقدام به گزارش روزانه وضعیت زندان و داخل بند ها و افراد می کنند.پس از گزارشات آنها در صورت تشخیص ادراه اطلاعات و مسئولین، زندانیان سوژه گزارش به سلول های انفرادی یا زندان دیگری تبعید می گردند . که نمونه های اخیر عبارتند از ارژنگ داودی به زندان بندر عباس ، نظری به بند مخدر، هوشمگ رضایی 6 ماه به انفرادی در 209 اوین که به تازگی پس از اتمام 6 ماه به رجایی شهر برگردانده شده است. .
طی دو روز اخیر 6 زندانی اعدام شده اند. طی سال گذشته طبق آمار دولتی جمهوری اسلامی که معمولا" بسیار کمتر از واقعیت است هر روز دو نفر به صورت علنی اعدام می شد اما امارهای امسال تا اینجا نشان از افزایش صد در صدی می دهند یعنی هر روز اعدام حداقل چهار نفر به صورت علنی و رسما" اعلام می گردد.
در این زندان علاوه بر شکنجه های مختلف قطع ملاقات ها و حتی روش انجام ملاقات ها نوعی به شکنجه روحی تبدیل شده است ، بطور دائم تعداد بسیاری از ماموران در سالن ملاقات حضور اضطراب انگیز دارند و موقع آوردن زندانیان به ملاقات چنان خطر ناک و وحشت انگیز در اطراف زندانی حضور دارند و حرکت می کنند که سیستم هیتلری در بردن زندانیان به کوره های آدم سوزی تجسم می گردد. کوچکترین حرکت های زندانی تحت نظر است که زندانی از اینکه دست به بینی خود بزند احساس وحشت و اضطراب دارد و دائما" دچار استرس است. که نکند دست تو دماغ کردنش را به ولایت فقیه و امام زمانشان  گزارش کنند.
گفتگوی زندانیان با ملاقاتچی ها به طور صد در صد شنود و ضبط می شود .
ترکیب جمعیتی زندانیان سیاسی ، نصف دوستان بهایی و بقیه از گروهای سیاسی ، انقلابی ، ملی ، پژاک ، مجاهد ، دمکرات ، کومله و کارگری و دیگر جریانات انقلابی و چهار نفر اصلاح طلب نیز هستند همچنین 14 نفر نظامی که 5 نفر شان در بند عمومی و 9 نفر از آنها در سلول های انفرادی زیر شدیدترین شکنجه ها قرار دارند جزو زندانیان سیاسی محسوب می شوند این افراد نظامیانی هستند که در جهت خدمت به مردم در مقابل دستورات ضد مردمی فرماندهان و نهاد های مربوطه خود ایستاده اند و یا دست به افشاگری جنایات و خیانت های سران و مسئولین حکومتی زده اند.
از نظر احکام تحمیلی به زندانیان در این بند مدت حداقل حبس 5 سال ، تا 50 سال است همچنین 30 نفر ابد و 4 نفر اعدام ی دارند اعدامی ها عبارتند از زانیار مرادی ، لقمان مرادی ، هوشنگ رضایی از کومله و نفر چهارم به نام کرمی است . لازم به توضیح است که با برنامه از قبل طراحی شده توسط اداره اطلاعات بر علیه زانیار و لقمان مرادی توطئه شده است و به انها اتهام قتل پسر امام جماعت مریوان را زده اند در حالی که چندین بار خود امام جماعت اعلام کرده است که پسرش را ماموران جمهوری اسلامی کشته اند اما ادراه اطلاعات و قوه قضاییه که هیچ استقلالی از وزارت اطلاعات ندارد طبق اعترافات  اخیر علی یونسی وزیر اطلاعات خاتمی که قضات هیچ اختیار و استقلال ندارند و طبق دستور وزارت اطلاعات اجرای امر می کنند.
 علی یونسی می گوید “الان بعضی از قضات هستند که مرعوب مافوق‌ و سیستم اطلاعاتی هستند. گاهی در تهران قاضی حاضر نشده است که دستور بگیرد از کسی، لذا از یزد – آن هم از شهرستان‌های یزد- یا از اردبیل قاضی آوردند یا یک قاضی آوردند که مسئله‌دار است و مجبور است مطابق میل رفتار بکند
.”این گونه قاضی ها در سیستم جمهوری اسلامی بسیار زیاد هستند و از بزرگان آنها می توان مرتضوی و صلواتی را مثال زد که زانیار و لقمان نیز گرفتار چنین افرادی شدند .
مدت زمانی که 14 نظامی زندانی در انفرادی بودن به عنوان بخشی از محکومیتشان محاسبه نمی شود و متاسفانه این دوستان از 6 ماه تا 28 ماه در انفرادی بسر بردند و حالا انها مجموعا" به 100 سال زندان محکوم شده اند.
با توجه به این همه فشار روحی و روانی به زندانیان آنها فقط 2 ساعت در روز هوا خوری دارند که معمولا" ماموران از سر و ته دو ساعت نیز می زنند و بیشتر مواقع به بهانه های مختلف هواخوری لغو می شود. 

فریده جعفری
17/10/1391

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر