۱۳۹۱ مرداد ۲۲, یکشنبه

زلزله آذربایجان و کم کاری حکومت اسلامی در کمک رسانی به آسیب دیدگان!

زلزله آذربایجان و کم کاری حکومت اسلامی در کمک رسانی به آسیب دیدگان!

عصر شنبه 21 مرداد 1391 برابر با 11 اوت 2012، زمين ‌لرزه ‌ای به بزرگی 2/6 ريش تر شهرستان‌ اهر و زمين ‌لرز‌ه‌‌ ای به بزرگی شش ريش تر شهرستان ورزقان در استان آذربايجان شرقی را تکان داد.
بر اساس آخرين آمارهای منتشره از سوی رسانه های ايران، در اين زلزله تاکنون ۲۵۰ نفر کشته شده و بيش از دو هزار نفر نيز مجروح شده اند. هنوز آمار رسمی از سوی دولت اعلام نشده است. به گفته شهردار ورزقان 12روستا بطور کامل تخريب شدند که هر کدام بين 900 تا هزار نفر جمعيت داشتند که از آنها حدود 40 درصد کشته شده اند. آمار جان باخته گان و مصدومین لحظه به لحطه بیش تر می شود به زودی که ایسنا، از 5 هزار زخمی خبر داده است.
بیش از 70 درصد جان باختگان این زلزله، زنان و کودکان هستند. این زلزله بسیاری از مردم فرودست را که بسیاری از آنان در مناطق روستایی به شغل قالی باقی اشتغال داشتند و خانه های بی دوام زندگی می کنند، بی خانمان کرده است. ساکنان محروم این روستاها هم اکنون یا بی سر پناه مانده اند و یا در چادر، زندگی می کنند. دیدن بعضی از تصاویر و صحنه های زلزله آذربایجان، بسیار دلخراش است.

مسلما، در هر فاجعه خبرسانی و اقدام سریع یک شرط است و می تواند بسیاری از آسیب دیدگان را نجات از خطر مرگ نجات دهد. اما بر عکس کم کاری می تواند به بهای جان باختن تعدادی زیادی از انسان های آسیب دیده تمام شود. بر این اساس، هنگامی که به زلزه آذربایجان نگاه می کنیم به سادگی می بینیم که رسانه ها و مقامات حکومت اسلامی در خبررسانی و کمک رسانی چقدر کم کاری کرده اند و عامل آسیب دیدگی هر چه بیش تری از مردمی شده اند که در زیر آوار زلزله مانده بودند.
صدا و سیما و روزنامه کیهان در رسانه مهم کشور هستند که مستقیما زیر نظر سیدعلی خامنه ای رهبر حکومت اسلامی، فعالیت دارند. هر دوی این رسانه ها، اهمیت جدی به زلزله آذربایجان نداده اند. هنگامی که هزاران انسان ها در مناطق زلزه زده زیر آوار مانده بودند و جان می دادند تلویزیون حکومت اسلامی، برنامه های دیگری را منتشر می کرده است. حتی هنگامی که صدا و سیما چند ساعت پس از زلزله این خبر را نه به عنوان مهم ترین و نخستین خبر، بلکه در آخر خبر خود و به طور حاشیه ای منتشر کرده است.
دولت چندین ساعت پس از وقوع زلزله اقدام کرده به طوری که حتی در مورد آمار قربانیان زلزله آمارهای ضد و نقیض و متفاوتی می دهند.
البته برای این که این کم کاری سران و مقامات و ارگان های حکومت اسلامی نسبت به زلزله زدگان آذربایجان در حد حرف و ادعا نباشد و مستند گردد به سخنان و مواضع برخی از مقامات حکومت اسلامی اشاره می کنیم.
تلويزيون دولتی ايران، در حالی که زلزله در آذربايجان شرقی در صدر اخبار بسياری از رسانه های بين المللی قرار گرفته بود حاضر نشد تا برنامه های خود را به اين موضوع اختصاص دهد و در مقابل، به پخش برنامه های دعاخوانی مربوط به شب های ماه رمضان در کربلا، مشهد و قم به صورت زنده پرداخت.
سايت «تابناک» وابسته به محسن رضايی در همين زمينه با انتقاد از نحوه واکنش دولت و صدا و سيمای جمهوری اسلامی به زلزله آذربايجان شرقی، يک روز «عزای عمومی» اعلام کرد. اين سايت، با اشاره به تلويزيون دولتی ايران نوشته است که « فراگيرترين رسانه کشور که لقب ملی هم دارد، تقريبا اين خبر را نيز به مانند برخی اخبار ديگر از دور انتشار بيرون گذاشته است!»
سات «عصر ايران» نيز نحوه پوشش خبری اخبار مربوط به اين زلزله در راديو و تلويزيون ايران را به باد انتقاد گرفته و گفته است: « يک ساعتی طول نکشيد که اين خبر به صدر اخبار برخی شبکه های ماهواره ای تبديل شد، اما تا زمانی که اين خبر به حدی از اهميت برسد که شايسته زيرنويس های شبکه خبر و ديگر شبکه های داخلی که از بودجه بيت المال همين مردمی که زير آوار مانده يا کشته شده بودند، برسد ساعت ها زمان طی شد!»
اين سايت افزوده است: «واقعا صداوسيمای ما چه زمانی از حالت يک بوقچی تبليغاتی خارج شده و وقتی در سال هزاران ميليارد تومان ازبودجه عمومی اين ملت می مکد ، واقعا شايسته عنوان "ملی" و متعلق به همه مردم خواهد شد؟»

از سوی دیگر، خبرگزاری مهر در گزارشی تصريح کرده است که با وقوع زلزله در شهرستان های ورزقان و اهر، فرماندار ورزقان به دليل «پروازی» بودن تا ساعاتی پس از وقوع زلزله در محل خدمت خود حضور نداشت و تلاش ها برای يافتن او جهت هماهنگی و ساماندهی امور بی نتيجه مانده بود.
امام جمعه قم، آیت الله سعیدی، بی شرمانه گفته است: «دانشمندان ما باید تحقیق کنند، ببینند در این موقعیت حساس واقعا این حادثه آذربایجان زمین لرزه بوده، که سرمنشاء آن فساد و بی حجابی است، یا از طرف استکبار و صهیونیزم یک نوع حمله نظامی یا یک زلزله سیاسی به ما وارد شده است.»

رییس سازمان بحران کشور، خبر داده است «تصمیمات کلیدی و پیچیده رییس سازمان مدیریت بحران کشور: از حوزه‌های علمیه برای به کارگیری نقش معنویات در کاهش بلا‌یای طبیعی استفاده خواهیم کرد و در مرحله اول تفاهم نامه ‌ای را با حوزه‌ های علمیه قم، اصفهان، شیراز و مشهد امضا خواهیم کرد!»

ایسنا، امروز یک شنبه نوشت: سازمان صدا و سيما كه سعی داشت با پوشش خوب المپيك، مخاطبان را راضی نگه دارد، با پوشش ضعيف اخبار مربوط به زلزله‌ شمال‌ غرب كشور، موجی از انتقادات را عليه خود به راه انداخت.
به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، انتقادها در يك روز بعد از حادثه‌ زلزله و در حالی كه صداوسيما تلاش می ‌كند، اين نقطه ضعف خود را با ارائه‌ خبرهای لحظه به لحظه از زلزله پوشش دهد، هم چنان ادامه دارد؛ زلزله ‌زدگان، نمايندگان مجلس و قشرهای مختلفی از مردم از جمله كسانی هستند كه تاكنون عملكرد صدا و سيما در جريان حادثه‌ زلزله را مورد نقد قرار داده ‌اند.
عليرضا منادی سفيدان ـ نماينده مردم تبريز ـ از جمله معترضانی است كه به ايسنا می ‌گويد: مردم از انعكاس خبری صدا و سيما در خصوص زلزله روز شنبه بسيار گله ‌مند بودند و علی ‌رغم اين كه شب گذشته صدها نفر زير آوار بودند، در برنامه‌هاي تلويزيونی و سحرگاهی اشاره ای به وقوع اين فاجعه نشد و از مردم خواسته نشد كه در دعاهای خود، زلزله‌ زدگان را مدنظر داشته باشند.
اما اين انتقادها در حالی صورت می ‌گيرد كه در حوادثی غيرمترقبه مانند زلزله، اطلاع‌ رسانی به موقع سازمان صداوسيما برای كمك بهتر و سريع ‌تر، می ‌تواند بسيار موثر باشد.
تلويزيون، هم چنين بلافاصله پس از اين اتفاق آماری دقيق از تعداد كشته‌ شدگان و مجروحان زلزله ارائه نداد، تا كسانی كه اين حادثه را تنها از طريق تلويزيون‌ و راديو پيگيری می ‌كردند، متوجه عمق فاجعه اتفاق افتاده در شمال‌غرب كشور نشوند.
ایسنا تاکید می کند: صداوسيما در حالی نتوانست به توقعات مخاطبان در ارائه آخرين اخبار زلزله اخير پاسخ منطقی دهد كه خبر زلزله شمال‌ غرب ايران به يكی از مهم ‌ترين اخبار تلويزيون‌ های جهان تبديل شده بود؛ تا در حالی كه تلويزيون می رفت با عملكرد موفقيت ‌آميزش در پوشش المپيك به مردم نزديك‌ تر شود، خودش را ضربه فني كند و در پاسخ گويی به انتقادات به‌ جای مردم و مسئولان، بی ‌پاسخ بماند.

محمد حسن نژاد، نماينده مرند در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرگزاری ايسنا، گفته است که «هنوز گروه ‌های امداد به بسياری از روستاها مراجعه نکرده ‌اند چرا که در شرايط عادی چند ساعت تا برخی از اين روستاها فاصله است و اکنون هم جاده ‌ها بسته شده و دسترسی به اين روستاها تنها از طريق هوايی ميسر است.» به گفته او، «مناطق اطراف اهر، هريس و ورزقان فاقد بيمارستان است و مجروحان جهت اعزام به بيمارستان در تبريز بايد چندين ساعت در مسير باشند. لذا لازم است بيمارستان صحرايی برپا شود.» این نماينده مجلس ارتجاع، اقرار می کند که «اوضاع در اين مناطق را به دليل اين که کانون زلزله بوده اند «بسيار وخيم» توصيف کرده است.»

خليل ساعی، مديرکل ستاد بحران آذربايجان شرقی، در گفتگو با خبرگزاری فارس گفته است: «بر اساس آمار رسمی ۲۲۷ نفر فوت شده و ۱۳۸۰ نفر نيز مجروح شده‌ اند.» او، اظهار داشت: «در شهرستان هريس ۱۲۵ نفر کشته و ۲۸۰ نفر مصدوم شدند. شهرستان‌ های اهر و ورزقان نيز به ترتيب ۴۰ و ۶۵ نفر کشته و ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر مصدوم دارند.»
مديرکل ستاد بحران آذربايجان شرقی، درباره اين که آمارها درباره کشته شدگان ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر است، گفت که «اين آمار غيررسمی است.»
در همين حال، مديرعامل جمعيت هلال احمر آذربايجان شرقی به خبرگزاری مهر، گفته است که هم اکنون بيش ترين آسيب ديدگان را مصدومان شهرستان های ورزقان، اهر و هريس تشکيل می دهند.
به گفته عزيزی نوری، بيش از ۵۰ روستا در اين مناطق آسيب ديده است و هم اکنون ۶۶ گروه امداد و نجات به همراه ۱۸۵ دستگاه آمبولانس و ۴۰ دستگاه زنده ياب در منطقه حضور دارند.
دكتر غلامرضا توگه، در گفتگو با ايسنا با بيان اين كه گروه‌ های خونی منفی به علت كمياب بودن همواره مورد نياز بوده ‌اند، اظهار كرد: اكنون اين نياز در مناطق زلزله زده بيش تر شده است و از مردم درخواست داريم با توجه به شرايطی كه وجود دارد، برای اهدای خون به مراكز خون گيری مراجعه كنند.
دكتر خليلی مديركل پايگاه منطقه ‌ای انتقال خون استان آذربايجان‌ شرقی نيز با اشاره به خيل عظيم مصدومان زلزله در شهرستان اهر، ورزقان و هريس از كاهش ذخاير خونی استان خبر داد و به ايسنا گفت: گروه‌ های خونی منفی مورد نياز است.
حسن قدمی، رييس سازمان مديريت بحران وزارت کشور ايران به خبرگزاری فارس گفته که در جريان زلزله روز شنبه ۱۱۰ روستای اهر، هريس و ورزقان خسارت ديده اند و آخرين آمار کشته ها به ۲۵۰ نفر و زخمی ها به ۱۸۰۰ نفر رسيده است.
در حالی که رضا صديقی، فرماندار اهر، به همين خبرگزاری گفته که تعداد جان باختگان مناطق زلزله زده نزديک به ۳۰۰ نفر است.
او، در عين حال از روند امدادرسانی انتقاد کرده و گفته که «ميزان ارسال مواد غذايی و چادر به اين شهرستان ناکافی است و مناطق زلزله زده شديدا به چادر، آب، جيره خشک، کنسرو و آب معدنی نياز دارند.»
در چنین شرایطی، وزير كشور نیز ادعا کرده است: « كمبودی در مناطق زلزله‌ زده وجود ندارد.»؟
شایان ذکر است که زلزله بم در 5 دی ماه سال 1382 به قدرت 6/6 ریش تر بود اما به دلیل این که در شب و در حالی که مردم در خواب بودند روی داد قربانیانش بسیار زیاد بود و هزاران کشته و زخمی و صدها هزار نفر را نیز بی خانمان بر جای گذاشت. قرار بود ویرانی ­های شهر بم هر چه بازسازی شوند اما سال ها پس از وقوع این فاجعه، هنوز تنها بخشی هایی از ویرانی ­های این شهر بازسازی شده است. میلیاردها دلار کمک های مردمی داخل و خارج کشور و هم چنین نهادهای بین المللی و غیره نیز با سوء استفاده های مقامات و مسئولین دولتی حیف و میل شدند.
گزارش ها حاکی است که از روز شنبه مرکز لرزه نگاری دانشگاه تهران بيش از ۶۰ پس لرزه برای شهرستان های ورزقان و اهر به ثبت رسانده است.
بهرام عکاشه که از او به عنوان «پدر علم زلزله شناسی ايران» ياد می شود به خبرگزاری ايلنا گفته که «خوشبختانه زلزله روز گذشته آذربايجان شرقی ساعت ۱۷ اتفاق افتاد و اگر اين زلزله ساعت پنج صبح رخ می ‌داد همانند زلزله بم چندين هزار کشته بر جای می ‌گذاشت.» او، افزوده است: «در هيچ جای دنيا زلزله شش ريش تری کشته نمی دهد و در ‌‌نهايت حداکثر بايد ۱۰ نفر در اين زلزله زخمی می شدند در حالی که به دليل ساختار نامناسب ساخت و ساز‌ها، شهر‌ها و روستاهای ما در اين زلزله بسيار آسيب ديده‌ اند.»
هم زمان با امدادرسانی به زلزله زدگان استان آذربايجان شرقی، کشورهای جهان برای فرستادن کمک های خود به مردم مناطق زلزله زده اعلام آمادگی کردند ولی هلال احمر ادعا می کند که نیازی به کمک بین المللی نیست. آخرين گزارش ها حاکی از افزايش شمار مصدومان تا ۲۶۰۰ نفر است.
مديرکل هلال احمر جمهوری اسلامی ايران نيز از اعلام آمادگی کشورهای سنگاپور، تايوان، آلمان، پزشکان بدون مرز و دفتر يونيسف در تهران خبر داده است ولی گفت که هلال احمر نيازی به کمک های بين المللی ندارد.
پويا حاجيان در گفتگو با خبرگزاری ايسنا، گفته است که «با توجه به توانايی جمعيت هلال احمر در پوشش مناطق امدادی مناطق زلزله زده، نيازی به کمک های بين المللی نيست.»
اين ادعا در حالی بیان می شود که حتی بنا به گزارش رسانه های ايران و اظهارات نمايندگان استان آذربايجان شرقی در مجلس شورای اسلامی، حاکی است که وضعيت منطقه پس از وقوع زلزله وخيم است و کار امدادرسانی به کندی پيش می رود.
به این ترتیب، بر اساس گزارش ها و مشاهدات مردم، کمک رسانی ارگان های دولتی به زلزله زدگان در سطح پایینی است است و تاخیر در امداد رسانی، یکی از دلایل افزایش شمار کشته شدگان این فاجعه است.
بی شک حضور مستقیم نیروهای مردمی در مناطق زلزله زده و رساندن کمک های مستقیم به مصدومان و آسیب دیدگان، بسیار حائز اهمیت است. چون که از یک سو، نیروهای مردمی کم کاری های ارگان های دولتی را تامین می کنند و از دیگر سو، کمک هایشان مستقیم در اختیار آسیب دیدگان قرار می گیرد و از سوء استفاده سوداگران حکومتی جلوگیری به عمل می آید.
با اظهار تاسف عمیق از وقوع این فاجعه دلخراش و دردناک به بازماندگان جان باخته گان این حادثه، صمیمانه تسلیت می گویم و خود را در اندوه همه آنان سهیم می دانم.
یک شنبه بیست و دوم مرداد 1391 - دوازدهم اوت 2012
              بهرام رحمانی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر