۱۳۹۰ مهر ۱۹, سه‌شنبه

از كش رفتن تا كش دادن! ـ مقاله ارسالی


از كش رفتن تا كش دادن!

(مقاله ارسالی)

این روزها ماجرای اختلاس سه هزار میلیارد تومانی همه جا موضوع بحث است. مردم می گویند چطور ممکن است که این اختلاس بدون شرکت و آگاهی مسئولین بالا صورت گرفته باشد، آن هم در كشوری که برای گرفتن یک وام با رقم چند صد هزار تومانی باید صد تا ضامن و هزار مدرک به بانک بدهی که تازه بعد از مدت ها در نوبت بودن آن را به تو بدهند یا ندهند.

آیا این اولین باری است كه در ایران یا در دنیا اختلاسی انجام می شود؟ مسلما نه. در سال های قبل هم مردم از دزدی و چپاول افراد حکومتی صحبت می کردند و هر از گاهی در رسانه ها اسم بعضی از افراد دست دوم که تاریخ مصرف شان به اتمام رسیده بود، یا عناصری كه قربانی جنگ قدرت شده بودند, به عنوان مفسد اقتصادی یا سوء استفاده چی دیده می شد.

این نوع دزدی ها در کشورهای دیگر جهان هم هر روزه در جریان هست. این جزئی از کارکرد و زندگی نظام جهانی استثمار و ستم سرمایه داری است. در این دنیا برخی دزدی ها و كش رفتن ها از حاصل کار و زحمت مردم به شكل رسمی و قانونی انجام می گیرد. یعنی جزیی از کارکرد معمولی بانک ها و شركت های بیمه و بورس و مراكز مختلف اقتصادی ـ مالی است. برخی دیگر هم پشت پرده و با زد و بند غیرعلنی انجام می شود و جهت محكم كاری برایش پوشش قانونی هم فراهم می كنند. مثلا همین پولشویی هایی که در نقاط مختلف دنیا انجام می شود جزء کارهای دائمی بانک هاست. در واقع با جور كردن اسناد قرارداد و پروژه های ساختگی و حساب سازی های رنگارنگ, پول هایی كه از راه دزدی و رشوه خواری و تجارت مواد مخدر و سکس و غیره به دست آمده را سفید می كنند و سرمنشاء آن را می پوشانند.

اما چرا خبر اختلاس سه هزار میلیاردی تا این اندازه انعکاس پیدا کرد؟ خیلی ها می گویند که این بزرگترین اختلاس تاریخ ایران است. هر کس بر مبنای دیدگاه و یا منافعش در این مورد نظری می دهد. توده های مردم می گویند این حقوق اولیه و نتیجه کار ماست كه به جیب شان می زنند و سر از کشورهایی مثل کانادا و سوریه و مالزی و چین و غیره در می آورد. در حالی که بخش بزرگی از زحمتکشان از اولیه ترین امكانات مثل کار، مسکن مناسب، غذای كافی، بهداشت و تحصیل محرومند، کسانی مثل آقای خاوری یا یکی دو نفر دیگر مثل وزیر اقتصاد و مسئول بانک مرکزی که قرعه به نامش خورده و دستشان رو شده میلیون میلیون می چاپند و می برند. البته این چند نفر فقط نمونه ای از كل طبقه حاكمه ایران از هر دسته و جناح (خواه اصولگرا خواه اصلاح طلب) هستند. این ها و آقازاده هایشان انواع امكانات اقتصادی و موقعیت شهروندی و قانونی را در غرب و شرق دنیا برای روز مبادا فراهم كرده اند. ویلای خاوری در كانادا فقط نمونه كوچك و نماد امكانات و موقعیتی است كه كارگزاران و نوكران اسلامی سرمایه داری جهانی برای خود در قلب "سرزمین های پدری" ساخته اند.

از جنجالی كه بر سر اختلاس سه هزار میلیارد تومانی به راه افتاده جناح های مختلف جمهوری اسلامی سعی می کنند برای رقابت انتخاباتی آینده به نفع خود استفاده کنند. درز كردن خبر اختلاس را هم باید در همین چارچوب دید. از این جا بود كه روزنامه ها و رادیو و تلویزیون اجازه انتشار آن را پیدا کردند. در این بین مجلس طرح استیضاح وزیر اقتصاد و سوال از احمدی نژاد را در دستور کار خود قرار داد. اما انعکاس این خبر در سطح وسیع چنان خشم و نفرتی را در بین مردم برانگیخته كه از نظر هیئت حاكمه می تواند خطرناك باشد. مردم همه جا از این اختلاس و ماهیت اختلاس كنندگان صحبت می کنند. حکومت احساس می كند كه این ماجرا در مجموع دارد به ضرر كل نظام تمام می شود.

پس خامنه ای این وسط لازم می بیند سخنرانی کند و بگوید که سر و ته قضیه را هم بیاورید و اینقدر صحبت در مورد این اختلاس را کش ندهید. به گوش بیت رهبری رسانده اند كه مردم كل مرتجعین اسلامی حاكم را در این دزدی ها شریك می دانند و به درستی هركس كه در سلسله مراتب حكومتی قدرت بیشتری دارد را در جنایت و فساد صاحب اختیارتر و ذینفع تر می بینند. بعد از صحبت خامنه ای، مقامات مختلفی که زبان به "افشاگری" گشوده بودند دست به عقب نشینی زده اند و می كوشند موضوع را درز بگیرند. در مجلس طرح استیضاح وزیر اقتصاد و سوال و جواب از دولت و احمدی نژاد پس گرفته شده است تا شاید وقتی دیگر...

ترس این ها از تبدیل نارضایتی و خشم و نفرت مردم به اعتراض و شورش است. از این می ترسند كه دیوارهای ارعاب و تردید بار دیگر شكاف بردارد و حركتی به راه بیفتد كه نتوان به سادگی مهارش كرد. بی جهت نیست که سردار جعفری مانور سرکوب شورش و روش های مختلف برای مقابله با مبارزات مردم را به اجراء می گذارد. مبارزات مردم در کشورهای مختلف عربی از جمله در سوریه که یار غار جمهوری اسلامی است و احتمال نزدیک برکناری بشار اسد از یک طرف و گسترش مبارزات در دل كشورهای بحرانی امپریالیستی از آمریکا و انگلیس گرفته تا یونان و ایتالیا و اسپانیا..... از طرف دیگر, دنیا را به یك میدان مین بزرگ تبدیل كرده است. جمهوری اسلامی هم یكی از نیروهایی است كه مجبور است در همین میدان راه برود.


مسائل مختلف جامعه از استثمار شدید و فقر و فلاكت گرفته تا سركوب و خفقان سیاسی و فرهنگی, و انواع ستم های جنسیتی و ملی و مذهبی, زمینه این انفجار را دائما افزایش می دهد و همزمان بستر مناسبی برای رشد و تقویت نیروهای انقلابی بوجود می آورد. در این بین کمونیست ها باید با برنامه و سیاست های انقلابی و طراحی کارزارهای مناسب، امر تبلیغ وترویج انقلاب اجتماعی و جلب و سازماندهی مردم پیشرو و رادیکال را به پیش ببرند.

‹یاران حقیقت›

18 مهر 90


 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر